Kolmeen vuoteen minun ei ole tarvinnut mennä mustikametsään, mutta tänä vuonna metsä on ollut mustikoita pullollaan. Kymmenkunta ämpärillistä olen käynyt poimimassa. Poimurilla tietenkin. Tunnissa olen saanut ämpärillisen kerätyksi. Helteellä ei sen kauemmin metsässä oikein olisi jaksanutkaan. Ritilän avulla marjat olen puhdistanut. Nyt kun raakileita ei enää ole joukossa, niin parissakymmenessä minuutissa ämpärillisen olen saanut siivotuksi.

1311874009_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Pakastimeen olen laittanut sekä kokonaisina että survottuina. Kaksi ja puoli ämpärillistä olen vienyt naapurin emännälle siivottuina. Yli kahdeksankymmpinen ei enää taivu varvikkoon polvinivelvaivaisena.

Olen tehnyt mustikkakeittoa, johon olen lisännyt raparperiakin. Voi kun maistuukin hyvältä rasvattoman maustetun jogurtin kanssa.